5904 sayılı yasa ile gelir vergisinden istisna olan işe başlatmama tazminatından kesilen miktarın işveren tarafından vergi dairesine yatırılıp yatırılmadığının araştırılması zorunluluğu.
Özet: İşçinin işe iade sonrası eksik ödendiğini iddia ettiği kıdem, ihbar, işe başlatmama tazminatı ile yıllık izin ve ilave tediye alacakları davasında, Yargıtay, özellikle 2009 tarihinden itibaren gelir vergisinden istisna olan işe başlatmama tazminatından yapılan kesintilerle ilgili önemli bir ilke belirlemiştir: işveren tarafından kesilip vergi dairesine yatırılan vergi için işverenin sorumluluğu sona ererken, yatırılmayan meblağlardan sorumlu olmaya devam edecektir; bu nedenle alt mahkemenin, kesilen gelir vergisinin vergi dairesine yatırılıp yatırılmadığını araştırmadan hüküm kurması hatalı bulunarak kararın bozulmasına karar verilmiştir.

MAHKEMESİ :İŞ MAHKEMESİ
DAVA :Davacı vekili, işe iade kararı sonrası davacı işçiye tazminat ve alacaklarının eksik ödendiğini, fark alacakları bulunduğunu belirterek, kıdem, ihbar ve işe başlatmama tazminatı ile yıllık ücretli izin ve ilave tediye alacaklarının davalı işverenden tahsiline karar verilmesini talep etmiştir. Mahkemece, davanın kısmen kabulüne karar verilmiştir. Hüküm süresi içinde davalı avukatı tarafından temyiz edilmiş olmakla, dava dosyası için Tetkik Hakimi ... tarafından düzenlenen rapor dinlendikten sonra dosya incelendi, gereği konuşulup düşünüldü: Y A R G I T A Y K A R A R I 1-Dosyadaki yazılara toplanan delillerle kararın dayandığı kanuni gerektirici sebeplere göre davalının aşağıdaki bendin kapsamı dışında kalan temyiz itirazları yerinde değildir. 2. İşçinin vergi kesilmesini gerektiren işçilik alacaklarında vergi yükümlüsü işçidir. Bu tazminat ve alacaklardan kesinti yaparak vergi dairesine işçi adına ödeme yükümlülüğü ise işverene aittir. Vergi Usul Kanunu bu konuda işvereni vergi sorumlusu olarak kabul etmiştir. 16.06.2009 tarihinde yürürlüğe giren 5904 sayılı Yasa ile 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nda değişiklik yapılmış ve işe başlatmama tazminatı gelir vergisi istisnaları arasında gösterilmiştir. İşveren vergi sorumlusu olarak vergi yükümlüsü işçi adına yasal olarak hareket ederek, vergi kesintisini Vergi Dairesine ödemiş ise işverenin sorumluluğu ortadan kalkacaktır. Zira bu durumda işverenin mükerrer ödemesi sözkonusu olacaktır. Bu durumda ise anılan kesintilerin işçi tarafından Vergi Dairesinin bağlı olduğu Hazineden istenmesi ve Vergi Mahkemesine dava açılması, bu davanın ise davalı yönünden reddine karar verilmesi gerekir. Ancak bu kesilen vergiler davalı işveren tarafından yatırılmamış ise işverenin sorumluluğu devam edeceğinden, kesilen miktar hüküm altına alınmalıdır. Somut uyuşmazlıkta fark işe başlatmama tazminatının işe başlatmama tarihinde Toplu İş Sözleşmesi zamları dikkate alınmaksızın ve eksik ücret üzerinden hesaplanmasından kaynaklandığı gibi ödenen işe başlatmama tazminatından gelir vergisi kesilmesinden kaynaklandığı da anlaşılmaktadır. Davalı tarafın eksik ücret nedeni ile hesaplanan fark tazminata itirazı bulunmamaktadır. Ancak gelir vergisi kesintisi yaptığını ve Vergi Dairesine yatırdığını savunmaktadır. Davalının bu savunması üzerinde durulmadan, gelir vergisi olarak kesildiği beliritilen miktarın Vergi Dairesine yatırılıp yatırılmadığı araştırılmadan, anılan fark tazminata karar verilmesi hatalıdır. SONUÇ: Temyiz olunan kararın yukarıda yazılı sebepten BOZULMASINA, peşin alınan temyiz harcının istek halinde ilgiliye iadesine, 12.11.2012 gününde oybirliğiyle karar verildi.