Danıştay, alışveriş puanlarıyla sağlanan indirimlerin Katma Değer Vergisi matrahına dahil edilmeyeceğine hükmederek vergi dairesi temyizini reddetti.
Özet: Bir şirketin, müşterilerinin alışveriş tutarlarına göre kazandıkları ve daha sonraki alışverişlerde indirim olarak kullandıkları puanların, Katma Değer Vergisi matrahına dahil edilip edilmeyeceği yönündeki ihtilafta, vergi dairesinin bu uygulamayı iskonto kabul etmeyerek resen tarh ettiği KDV ve kestiği vergi ziyaı cezasının kaldırılması istemiyle açılan davada, ilk derece ve istinaf mahkemeleri, söz konusu puanları sonraki alışverişlerde kullanılan iskonto olarak değerlendirerek tarhiyatı hukuka aykırı bulmuş ve ilgili cezalı vergileri kaldırmış; yüksek mahkeme de bu kararları onamıştır.
Danıştay 3. Daire Başkanlığı         2023/7878 E.  ,  2025/3482 K.
"İçtihat Metni"

T.C.

D A N I Ş T A Y
ÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2023/7878
Karar No : 2025/3482
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : ... Vergi Dairesi Müdürlüğü/...
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVACI) : ... Taşımacılığı Anonim Şirketi
VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU : ... Vergi Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararına yöneltilen istinaf başvurusuna ilişkin ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı şirket adına, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 25. maddesi kapsamında bir kısım iskontoların matraha dahil edilmesi gerektiği yolunda tespitleri içeren vergi inceleme raporuna istinaden 2018 yılının Mart ila Ağustos, 2019 yılının Temmuz dönemleri için re'sen salınan katma değer vergisi ile tekerrür hükümleri gereğince artırılarak kesilen bir kat vergi ziyaı cezasının kaldırılması istemine ilişkindir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: Davacı şirkete ait ürün ve hizmetlerden alışveriş yapan müşterilerin alışveriş tutarlarına göre sonraki alışverişlerde kullanılmak üzere belli bir puan kazanıldığı, söz konusu puanlar karşılığında daha sonra yapılan alışverişlerde uygulanacak indirimin elde edilen puan karşılığı daha sonraki alışverişlere yansıtılmış olması 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu kapsamında iskonto niteliğini değiştirmediğinden yapılan tarhiyatta hukuka uygunluk görülmediği gerekçesiyle dava konusu cezalı vergi kaldırılmıştır.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: İstinaf başvurusunun, usul ve hukuka uygun olduğu sonucuna varılan Vergi Mahkemesi kararının kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği gerekçesiyle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından iskonto olarak gösterilen tutarın, ilgili faturadaki mal teslimi ve hizmet ifasına ilişkin olmadığı dolayısıyla 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 25. maddesinin (a) bendi kapsamında matraha dahil edilemeyecek değer olarak değerlendirilemeyeceği ileri sürülerek kararın bozulması istenilmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Söz konusu tutarın iskonto olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'NİN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Üçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Temyiz isteminin reddine,
2. Temyize konu Vergi Dava Dairesi kararının ONANMASINA,
3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, kararın taraflara tebliğini ve bir örneğinin de ilgili Vergi Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın kararı veren ilk derece mahkemesine gönderilmesine, 25/09/2025 tarihinde oybirliğiyle kesin olarak karar verildi.