Danıştay, ithal araçta özel tüketim vergisi matrahının katma değer vergisi matrahından düşük olamayacağı gerekçesiyle resen tarh edilen ÖTV ve cezayı onadı.
Özet: Motorlu araç ticareti yapan bir şirketin, ithal ettiği bir aracın Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) matrahının ithalatta alınan Katma Değer Vergisi (KDV) matrahından düşük olamayacağı gerekçesiyle resen tarh edilen ÖTV ve vergi ziyaı cezasının iptali istemiyle açtığı davada, ilk derece mahkemesince tarhiyatın hukuka uygun bulunarak davanın reddedilmesi üzerine, temyiz başvurusu incelenen Danıştay, ithalatçı sıfatıyla yapılan satışlarda ithalattaki KDV matrahının esas alınması gerektiği ve tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı tespitleriyle Bölge İdare Mahkemesi kararını onamış ve davacının temyiz istemini reddetmiştir.
Danıştay 7. Daire Başkanlığı         2024/1122 E.  ,  2025/1550 K.
"İçtihat Metni"

T.C.

D A N I Ş T A Y
YEDİNCİ DAİRE
Esas No : 2024/1122
Karar No : 2025/1550
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ... Turizm Dış Ticaret Limited Şirketi
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVALI : ... Defterdarlığı (... Vergi Dairesi Müdürlüğü)
VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU : ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Motorlu araç ticareti yapan davacı adına, takdir komisyonu kararına istinaden, ithal edilmek suretiyle satışı gerçekleştirilen bir adet aracın ilk iktisap edildiği tarihte beyan edilmesi gereken özel tüketim vergisine ilişkin beyannamenin verilmediğinden bahisle 2014 yılının Ocak dönemi için re'sen tarh edilen özel tüketim vergisi ve kesilen vergi ziyaı cezasının iptali istemiyle dava açılmıştır.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: Bozma kararına uymak suretiyle yapılan inceleme sonucunda; olayda, ithalatçı olarak 2014 yılında satışı yapılan aracın özel tüketim vergisi matrahının, ithalatta alınan katma değer vergisi matrahından düşük olamayacağı, satışın ithalatçı sıfatıyla yapılması nedeniyle ithalatta hesaplanan katma değer vergisi matrahının esas alınmasının gerektiği, ara kararı üzerine cezalı tarhiyata esas alınan matrahın takdir edilmesine esas alınan beyanname ve eki faturalar ile matrah hesaplanmasına dayanak alınan tüm bilgi ve belgelerin okunaklı onaylı birer örneklerinin ibrazının istenilmesi üzerine sunulan cevap yazısı ve eklerinin incelenmesinden, uyuşmazlık konusu ... şasi numaralı ... marka aracın davacı şirket adına ... tarih ve ... sayılı serbest dolaşıma giriş beyannamesi ile işlem gördüğü ve söz konusu beyanname kapsamında beyan edilen 160.202,75 TL ithaldeki katma değer vergisi matrahının esas alınarak özel tüketim vergisi matrahının hesaplandığı anlaşıldığından, tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Haklarında herhangi bir tespit yapılmadan, tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Yedinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Temyiz isteminin reddine,
2. ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının ONANMASINA,
3. Hüküm altına alınan tutar üzerinden binde 9,10 oranında ve ... TL'den az olmamak üzere hesaplanacak nispi karar harcından, Dairece karara bağlanan harcın mahsubundan sonra, kalan harç tutarının temyiz eden davacıdan alınmasına,
4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, bu kararın taraflara tebliği ve bir örneğinin de Bölge İdare Mahkemesine gönderilmesini teminen dosyanın ilk derece Mahkemesine gönderilmesine, 11/04/2025 tarihinde kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.