İstanbul 6. Asliye Ticaret Mahkemesinin, ticari kredilerden kaynaklanan istirdat davasında eksik peşin harcın kesin sürede yatırılmaması ve yenilenmemesi nedeniyle davanın açılmamış sayılması kararı.
Özet: Banka kredilerinden kaynaklanan istirdat davasında, davacının dava değeri üzerinden belirlenen 187.156,63 TL tutarındaki eksik nispi harcı, mahkemece verilen bir aylık kesin süre içinde tamamlamaması ve ardından dosyanın işlemden kaldırıldığı tarihten itibaren üç aylık yasal sürede de yenilememesi üzerine, Hukuk Muhakemeleri Kanununun ilgili maddeleri uyarınca davanın açılmamış sayılmasına karar verilmiş, yargılama giderlerinin davacı üzerine bırakılarak, maktu karar ve ilam harcı ile başvuru harcının hazineye irad kaydedilmesine hükmedilmiştir.

T.C.
İSTANBUL6. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİESAS NO : 2025/949 EsasKARAR NO : 2026/600DAVA : Bankalarca Kullandırılan Ticari Kredilerden Ve Ticari Kredili Mevduatlardan Kaynaklanan Davalar (İstirdat)DAVA TARİHİ : 23/12/2025KARAR TARİHİ : 09/09/2026Mahkememizde görülmekte olan Bankalarca Kullandırılan Ticari Kredilerden Ve Ticari Kredili Mevduatlardan Kaynaklanan Davalar (İstirdat) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ -İSTEM /Mahkememizde görülmekte olan davanın 22/04/2026 tarihli (1) numaralı ara kararı ile, Davacılar tarafından davalı aleyhine açılan Bankalarca Kullandırılan Ticari Kredilerden Ve Ticari Kredili Mevduatlardan Kaynaklanan Davalar (İstirdat) ilişkin dava nedeniyle;Mahkememizin 05/01/2026 tarihli tensip tutanağının 11 nolu bendi ile; " Davacı vekilince harca esas değer olarak dava değerinin 10.959.252,50-TL olduğunun bildirildiği anlaşılmakla, 10.959.252,50-TL için yatırması gereken 187.156,63-TL peşin/nispi harcı, 615,40-TL başvurma harcını ikmal etmek üzere davacı vekiline Harçlar Kanunu'nun 30. ve 32. maddeleri uyarınca 1 ay kesin süre verilmesine, öngörülen kesin süre içerisinde eksik nispi harç yatırılmadığı taktirde dosyanın Harçlar Kanunu'nun 30.-32. ve HMK'nun 150. Maddesi uyarınca geçici olarak işlemden kaldırılmasına, HMK'nun 150. Maddesinde belirtilen 3 aylık süre içerisinde harcın ikmal edilmemesi durumunda davanın açılmamış sayılmasına karar verileceği hususunda davacı vekiline meşruhatlı davetiye çıkartılmasına, " karar verildiği, davacı vekiline mahkememiz ihtarını içerin davetiyenin gönderildiği, ve davetiyenin 15/02/2026 tarihinde tebliğ edildiği, verilen 1 aylık kesin süre içinde 187.156,63-TL harcın tamamlanmadığı 17/03/2026 tarihi itibariyle verilen 1 aylık sürenin dolduğu ndan bahisle Davacı vekilince mahkememizce verilen 1 aylık kesin süre içerisinde 187.156,63 TL EKSİK harcın tamamlanmadığı anlaşılmakla, 17/03/2026 günü itibariyle davanın HMK 150/1 Maddesi uyarınca 1. kez işlemden kaldırılmasına, dava 3 aylık yasal süre içerisinde yenilenmez ise sürenin dolduğu gün itibariyle davanın açılmamış sayılacağına mahkemece resen karar verilmesine, bu hususunun davacıya meşruhatlı davetiye ile tebliğine, karar verilmiş, davacı tarafça 3 aylık yasal süre içerisinde eksik harcın ikmal edilmediği görülmüştür.6100 sayılı HMK'nın 120. Maddesi uyarınca davacı, dava açarken yargılama giderlerini ve harçları ödemekle yükümlüdür. 492 sayılı Harçlar Kanunu'nun 30. Maddesi gereğince "Yargı işlemlerinden alınacak harçlar ödemedikçe müteakip işlemler yapılmaz. Harçlar tamamlanmadıkça dosya işlemden kaldırılır." 6100 sayılı HMK'nın 150/5 maddesinde ise " İşlemden kaldırıldığı tarihten başlayarak üç ay içinde yenilenmeyen davalar, sürenin dolduğu gün itibarıyla açılmamış sayılır ve mahkemece kendiliğinden karar verilerek kayıt kapatılır. " düzenlemesi mevcut olup somut olayda da davacı tarafça kesin süre içerisinde eksik harcın ikmal edilmediği, dosyanın 17/03/2026 tarihi itibari ile işlemden kaldırıldığı, işlemden kaldırma tarihinden itibaren 3 aylık süre içerisinde harç ikmal edilmek suretiyle dosyanın yenilenmediği anlaşılmakla 6100 sayılı H.M.K.'nın 150/5 maddesi uyarınca davanın açılmamış sayılmasına karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur. Yukarıda açıklanan nedenlerle; H Ü K Ü M /1-6100 sayılı H.M.K.'nın 150/5 maddesi uyarınca davanın açılmamış sayılmasına,2-Karar tarihinde yürürlükte bulunan Harçlar Tarifesi gereğince hesap olunan 732,00-TL maktu karar ve ilam harcının ve 615,40-TL başvuru harcının davacılardan tahsili ile hazineye irad kaydına, 3-Davacı tarafça yapılan yargılama giderlerinin kendi üzerine bırakılmasına,4-Davalı tarafından yapılan yargılama gideri ve yatırılan delil avansı bulunmadığından bu hususta hüküm kurulmasına yer olmadığına,Dair, dosya üzerinden yapılan inceleme sonucunda gerekçeli kararın tebliğ tarihinden itibaren 2 hafta içinde mahkememize verilecek dilekçe ile, İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi'nde istinaf kanun yolu açık olmak üzere oy birliği ile karar verildi. 09/09/2026Başkan ¸e-imzalıdır Üye ¸e-imzalıdır Üye ¸e-imzalıdır Katip ¸e-imzalıdır