Danıştay 3. Dairenin, ihracat istisnası kapsamında sahte fatura kullanımıyla haksız KDV iadesi ve kesilen vergi ziyaı cezalarına ilişkin temyiz incelemesi.
Özet: Bir şirket hakkında, sahte faturalarla ihracat istisnası kapsamında haksız katma değer vergisi iadesi aldığı iddiasıyla resen salınan KDV ile vergi ziyaı ve özel usulsüzlük cezalarının kaldırılması istemiyle açılan davada; ilk derece mahkemesi bazı firmalardan alınan faturaları sahte, bazılarını ise gerçek kabul ederek tarhiyatı kısmen azaltmış ve cezaların belli kısımlarını kaldırmış; bölge idare mahkemesi ise bazı faturaların sahteliği konusundaki değerlendirmeleri yeniden yaparak cezalı vergi miktarında daha fazla indirime gitmiş; bu kararın aleyhlerine olan kısımları hem vergi mükellefi hem de idare tarafından temyiz edilmiştir.
Danıştay 3. Daire Başkanlığı         2023/6402 E.  ,  2025/5970 K.
"İçtihat Metni"

T.C.

D A N I Ş T A Y
ÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2023/6402
Karar No : 2025/5970
TEMYİZ EDENLER : 1- (DAVACI) ... Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi
VEKİLİ : Av. ...
2- (DAVALI) ... Vergi Dairesi Müdürlüğü/...
VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU : ... Vergi Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararına yöneltilen istinaf başvurularına ilişkin ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ:
Dava konusu istem: Davacı şirket adına, alımlarının bir kısmını sahte faturalarla belgelendirmek suretiyle ihracat istisnası kapsamında haksız olarak katma değer vergisi iadesi aldığından bahisle söz konusu verginin geri alınması amacıyla önceki yıldan devreden indirilebilecek katma değer vergisinin bulunmadığı da gözetilerek yeniden oluşturulan beyan tablosuna göre 2015 yılının Ocak ila Mayıs, Temmuz, Ağustos ve Kasım dönemleri için re'sen salınan katma değer vergisi ve tekerrür hükümleri uyarınca artırılarak kesilen üç kat vergi ziyaı cezası ile 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 353. maddesinin 1. bendi gereğince kesilen özel usulsüzlük cezasının kaldırılması istemine ilişkindir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: Davacının faturalarını kayıtlarına aldığı ... Tekstil Metal Plastik İthalat İhracat Sanayi Ticaret Anonim Şirketi, ... Sanayi Ticaret Limited Şirketi, ..., ... Ticaret Tekstil Limited Şirketi, ..., ... Sanayi Ticaret Limited Şirketi, ... ve ... hakkındaki saptamaların düzenledikleri faturaların gerçeği yansıtmadığını kanıtlayıcı mahiyette olduğu, ... Tekstil Elektronik Sanayi Ticaret Limited Şirketi hakkındaki tespitlerin ise düzenlediği faturaların sahte olduğunu göstermediği, davacının faturalarını kayıtlarına aldığı diğer firmalar 2015 yılı için 6736 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun kapsamında matrah artırımında bulunmuş oldukları gibi anılan firmalar hakkında yapılan açık, net ve somut tespitlerin de bulunmadığı dikkate alındığında, düzenledikleri faturaların sahte olduğu sonucuna varılamayacağı, öte yandan, dava konusu tarhiyatın önceki yıldan devreden indirilecek katma değer vergisi yönünden bağlı olduğu 2014 yılının muhtelif dönemleri için yapılan katma değer vergisi tarhiyatına karşı dava açıldığı dolayısıyla yürütmesinin kendiliğinden durduğu, 2014 yılına ait olup 2015 yılında yüklenim listelerine alınan faturaların ... ve ... tarafından düzenlendiği, değinilen mükellefler tarafından düzenlenen faturaların sahte olduğuna karar verildiğinden bu mükelleflerden 2014 yılında alınan ancak 2015 yılı yüklenim listelerine eklenen katma değer vergilerinin yüklenim listelerinden çıkartılması suretiyle yapılan tarhiyatın bu kısmında hukuka aykırılık görülmediği, 2014 ve 2015 yıllarına ait olup 2015 yılında kesinlesen vergi ziyaı cezasının tekerrüre esas alınamayacağı, kesilen özel usulsüzlük cezasının hukuka uygun düşmediği gerekçesiyle dava konusu tarhiyat azaltılmış, vergi ziyaı cezasının tekerrüre isabet eden kısmı ile özel usulsüzlük cezası ise kaldırılmıştır.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: Vergi Mahkemesi kararının, tarhiyatın, ... Tekstil Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi ile ... Ticaret Tekstil Limited Şirketi'nden alınan faturalardan kaynaklanan kısmı dışındaki bölümü ile vergi ziyaı cezasının tekerrüre isabet eden kısmı ile özel usulsüzlük cezasına ilişkin hüküm fıkralarına yöneltilen istinaf başvuruları, değinilen hüküm fıkralarının kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği gerekçesiyle reddedilmiştir.
Davacının faturalarını kayıtlarına aldığı ... Tekstil Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi hakkındaki tespitlerin düzenlediği faturaların sahte olduğunu gösterdiği, ... Ticaret Tekstil Limited Şirketi hakkında tanzim olunan vergi tekniği raporundaki saptamalardan düzenlediği faturaların gerçeği yansıtmadığı sonucuna varılamayacağı gerekçesiyle Vergi Mahkemesi kararının, tarhiyatın, anılan mükelleflerden alınan faturalardan kaynaklanan kısmına ilişkin hüküm fıkralarına yöneltilen istinaf başvuruları kabul edilerek söz konusu hüküm fıkraları kaldırıldıktan sonra cezalı vergi azaltılmıştır.
TEMYİZ EDENLERİN İDDİALARI :
Davacı tarafından, alımların gerçek olduğu, vergi inceleme raporunun somut tespitler içermediği ileri sürülerek kararın aleyhe olan hüküm fıkrasının bozulması istenilmektedir.
Davalı idare tarafından, dava konusu vergi ve cezaların hukuka uygun olduğu ileri sürülerek kararın aleyhe olan hüküm fıkrasının bozulması istenilmektedir.
TARAFLARIN SAVUNMALARI : Taraflarca savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'ÜN DÜŞÜNCESİ : Temyiz istemlerinin reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Üçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Temyiz istemlerine konu edilen Vergi Dava Dairesi kararının; üç kat vergi ziyaı cezalı katma değer vergisinin, ... Ticaret Tekstil Limited Şirketinden alınan faturalardan ve önceki yıldan devreden indirilebilecek katma değer vergisinden kaynaklanan bölümü haricindeki kısmı, vergi ziyaı cezasının tekerrüre isabet eden bölümü ile özel usulsüzlük cezasına ilişkin hüküm fıkraları aynı hukuksal nedenler ve gerekçeyle Dairemizce de uygun bulunmuştur.
Davacının faturalarını kayıtlarına aldığı ... Ticaret Tekstil Limited Şirketi adına komisyon karşılığı sahte fatura düzenlediğinden bahisle 2014 ve 2015 yılları için yapılan kurumlar vergisi tarhiyatına karşı açılan davayı Danıştay Dördüncü Dairesinin 19/09/2022 tarih ve E:2019/916, K:2022/4799 sayılı bozma kararına uymak suretiyle reddeden ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının, Danıştay Üçüncü Dairesinin 07/05/2024 tarih ve E:2023/2886, K:2024/2682 sayılı kararıyla onandığı anlaşıldığından Vergi Dava Dairesi kararının, tarhiyatın, belirtilen şirket tarafından düzenlenen faturalardan kaynaklanan kısmının kaldırılmasına ilişkin hüküm fıkrasının bozulması gerekmiştir.
Öte yandan, dava konusu tarhiyatın önceki yıldan devreden indirilebilecek katma değer vergisi bakımından bağlı olduğu 2014 yılının Şubat ila Kasım dönemleri için re'sen salınan üç kat vergi ziyaı cezalı katma değer vergisinin .. Vergi Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararıyla azaltıldığı anlaşıldığından Vergi Dava Dairesi kararının, değinilen hüküm fıkrasında da hukuka uygunluk görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine, davalı idarenin temyiz isteminin kısmen reddine,
2. Temyize konu Vergi Dava Dairesi kararının; üç kat vergi ziyaı cezalı katma değer vergisinin, ... Ticaret Tekstil Limited Şirketinden alınan faturalardan ve önceki yıldan devreden indirilebilecek katma değer vergisinden kaynaklanan bölümü haricindeki kısmı, vergi ziyaı cezasının tekerrüre isabet eden bölümü ile özel usulsüzlük cezasına ilişkin hüküm fıkralarının ONANMASINA,
3. Davalı idare temyiz isteminin kısmen kabulüne,
4. Kararın; üç kat vergi ziyaı cezalı katma değer vergisinin, ... Ticaret Tekstil Limited Şirketinden alınan faturalardan ve önceki yıldan devreden indirilebilecek katma değer vergisinden kaynaklanan kısmına ilişkin hüküm fıkrasının BOZULMASINA,
5. Davacıdan 492 sayılı Harçlar Kanunu'na bağlı (3) sayılı Tarife uyarınca nispi harç alınmasına, 26/12/2025 tarihinde oybirliğiyle kesin olarak karar verildi.