Danıştay, indirimli orana tabi teslimlerden kaynaklanan Katma Değer Vergisi iadesi talebinde, standart dilekçe sunma süresini daraltan Genel Tebliğ hükmünün hukuka aykırı olduğu yönündeki mahkeme kararını onadı.
Özet: Bu karar, davacı şirketin 2019 yılı indirimli oran KDV iadesi talebinin, Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde belirtilen standart iade talep dilekçesi sunma süresinin ihlal edildiği gerekçesiyle reddedilmesi işlemine karşı açılan davada, Danıştayın, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun aradığı şartların yerine getirildiği ve Kanunla tanınan bir hakkın, yasada öngörülmeyen ek bir süre şartı getiren ikincil mevzuat (genel tebliğ) ile daraltılamayacağı gerekçesiyle, iade talebinin reddi işlemini hukuka aykırı bulan Bölge İdare Mahkemesi kararını oyçokluğuyla onamasını konu almaktadır.

T.C.
D A N I Ş T A YÜÇÜNCÜ DAİRE Esas No : 2023/7202Karar No : 2025/2451TEMYİZ EDEN (DAVALI) : ... Vergi Dairesi Müdürlüğü/...VEKİLİ : Av. ...KARŞI TARAF (DAVACI) : ... Taahhüt Sanayi ve Ticaret Anonim ŞirketiVEKİLİ : Av. ...İSTEMİN KONUSU: ... Vergi Mahkemesinin... tarih ve E:..., K:... sayılı kararına yöneltilen istinaf başvurusuna ilişkin ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ...... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir. YARGILAMA SÜRECİ:Dava konusu istem: Davacı şirketin, yeminli mali müşavirlik katma değer vergisi iadesi tasdik raporuna istinaden 2019 yılında indirimli orana tabi teslimler nedeniyle yüklenip indirim yoluyla telafi edemediği katma değer vergisinin iadesi talebinin, standart iade talep dilekçesinin süresinde verilmediğinden bahisle reddine dair ... tarih ve ... sayılı işlemin iptali istemine ilişkindir. İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: 2019 yılına ait olup indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisine ilişkin iade talebinin izleyen yıl olan 2020 yılı içerisinde yapılması 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 29. maddenin 2. fıkrasındaki düzenlemenin gereği olduğu ve iade talep süresi olan 31/12/2020 tarihinden sonra sonra verilen dilekçeler ile iade talep edilemeyeceğinden dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir. Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: Davacının 2019 yılında gerçekleştirdiği indirimli orana tabi teslimlerden kaynaklı iade talebini 2020 yılının Ekim dönemi beyannamesinde gösterdiği ve aynı yıl içerisinde iade tasdik raporunu ibraz ettiği ancak 23 Seri Nolu Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde yapılan düzenleme uyarınca standart iade talep dilekçesinin 31/12/2021 tarihinden sonra ibraz edilmesi nedeniyle iade talebinin reddedildiğinin anlaşıldığı olayda, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 29. maddesinde aranan şartların yerine getirildiği görüldüğünden tesis edilen işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle istinaf başvurusu kabul edilerek Vergi Mahkemesi Kararı kaldırıldıktan sonra dava konusu işlem iptal edilmiştir.TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacının indirimli orana tabi konut teslimlerinden doğan katma değer vergisi alacağı için 23 seri nolu Tebliğ uyarınca standart iade talep dilekçesinin 31/12/2021 tarihine kadar sisteme girişi yapılmadığından, iade talebinin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek kararın bozulması istenilmektedir.KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Mükelleflere yasayla tanınan bir hakkın, yasa hükmünde öngörülmediği halde, genel tebliğ gibi ikincil bir mevzuatla kapsamının daraltılamayacağı, bu durumun hukuk devleti ilkesinin normlar hiyerarşisi prensibine aykırılık teşkil edeceği belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmaktadır. DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.TÜRK MİLLETİ ADINAKarar veren Danıştay Üçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:HUKUKİ DEĞERLENDİRME:Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.KARAR SONUCU:Açıklanan nedenlerle;1. Temyiz isteminin reddine,2. Temyize konu Vergi Dava Dairesi kararının ONANMASINA,3.2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, kararın taraflara tebliğini ve bir örneğinin de ilgili Vergi Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın kararı veren ilk derece mahkemesine gönderilmesine, 27/05/2025 tarihinde oyçokluğuyla kesin olarak karar verildi.(X)-KARŞI OY :23 seri nolu Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğin 13. maddesinin konuya ilişkin kısımları; "...Bu çerçevede mükelleflerin, indirimli orana tabi işlemlerden kaynaklanan iade taleplerini, en geç indirimli orana tabi işlemin gerçekleştiği yılı izleyen yılın Ocak-Kasım vergilendirme dönemlerine ilişkin beyannamelerin (yılın sonuna kadar verilen Ocak-Kasım vergilendirme dönemlerine ilişkin verilen düzeltme beyannameleri dahil) herhangi birinde iadeye konu olan KDV alanında beyan etmeleri ve indirimli orana tabi işlemin gerçekleştiği yılı izleyen yılın sonuna kadar standart iade talep dilekçesiyle birlikte iade talepleri için Tebliğin ilgili bölümlerinde sayılan belgelerle (teminatla talep edilen iadelerde teminat dahil) vergi dairelerine başvurmaları zorunludur. İade talep süresinin dolmasından sonra, geçmiş dönemler için düzeltme beyannamesi verilmek suretiyle ve/veya standart iade talep dilekçesi ve ilgili belgeler ibraz edilmek suretiyle iade talep edilmesi mümkün değildir...." şeklinde düzenlenmiştir. Davacı tarafından 2019 yılındaki indirimli orana tabi konut teslimlerinden doğan katma değer vergisi alacağının iadesine yönelik standart iade talep dilekçesinin 23 seri nolu Tebliğdeki düzenleme uyarınca sisteme girişinin yapılmamış olması iadeye engel teşkil edeceğinden indirimli orana tabi teslimler nedeniyle yüklendiği katma değer vergisi alacağının nakden iadesi talebinin reddi yönündeki işlemde hukuka aykırılık bulunmadığından yazılı gerekçeyle iptali ile isteme konu katma değer vergisinin iadesi yolundaki Vergi Mahkemesi kararına yöneltilen istinaf başvurusunun reddine ilişkin kararın bozulması gerektiği oyuyla Daire Kararına katılmıyorum.