Antalya 4. Asliye Ticaret Mahkemesinde görülen, ticari faturadan kaynaklanan ödenmemiş alacağın tahsili için başlatılan icra takibine davalı tarafından yapılan itirazın iptali davası.
Özet: Davacının, ticari ilişki kapsamında düzenlenip ödenmeyen bir faturaya dayalı başlattığı icra takibine davalının itiraz etmesi üzerine açtığı itirazın iptali davasında; mahkeme, davacının usulüne uygun ticari defterleri ve ibraz ettiği deliller ile bilirkişi raporunu esas alarak, davalının borcu ödediğine dair herhangi bir kanıt sunmaması ve ticari defterlerini ibraz etmemesi karşısında, davalının icra takibine yaptığı itirazın iptaline, davacının asıl alacak ve işlemiş ticari faizden oluşan alacağının tahsiline karar vermiştir.

T.C.
ANTALYA4. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ ESAS NO : 2025/606 EsasKARAR NO : 2026/573DAVA : İtirazın İptaliDAVA TARİHİ : 25/07/2025KARAR TARİHİ : 01/07/2026Mahkememizde görülmekte bulunan "İtirazın İptali" davasının yapılan açık yargılamasının sonunda,GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ: DAVA:Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Davalı ile müvekkili arasındaki ticari iş ilişkisi çerçevesinde düzenlenen faturaya konu borcun ... tarihinde ödenmesi gerekirken bugüne kadar herhangi bir ödeme yapılmadığını, bunun üzerine davalı hakkında Antalya Genel İcra Müdürlüğü’nün .../... Esas sayılı dosyasıyla faturaya dayalı olarak ... TL asıl alacak ve ... TL işlemiş faiz toplamının tahsili amacıyla .. tarihinde genel haciz yoluyla takip yapıldığını, davalı ... tarihinde itiraz ederek takibin durdurulduğunu, dava şartı olan arabuluculuk yoluna başvurulduğunu, anlaşma sağlanamadığını beyanla, davalının borca ve icra takibine yaptığı itirazının iptaline, takibin Antalya Genel İcra Müdürlüğü’nün .../... Esas sayılı dosyası üzerinden devamına, davalının takip konusu borcu işlemiş ticari faiziyle ödemeye ve takip konusu alacağın % 20’sinden az olmamak üzere tazminata mahkûm edilmesine, yargılama giderleri ve vekâlet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini talep ve dava etmiştir. Davalıya usulüne uygun meşruhatlı davetiye tebliğ edilmiş, taraf teşkili sağlanmıştır. Antalya Genel İcra Müdürlüğü’nün .../... Esas sayılı dosya sureti dosyamız arasına alınmıştır.İlgili vergi dairesine yazılan müzekkereye cevap verilmiştir. Mahkememizce konusunda uzman bilirkişilerden rapor aldırılmış ve raporlar mahkememizce serbestçe değerlendirilmiştir.DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇEDava, Antalya Genel İcra Dairesi'nin .../... Esas sayılı dosyasına istinaden davalının itirazı nedeniyle İİK 'nın 67. Maddesi gereği itirazın iptali ve icra inkar istemine ilişkindir.Dava konusu Antalya Genel İcra Dairesi'nin .../... Esas sayılı dosyası uyap sistem üzerinden celbedilerek dosyamız arasına alınmıştır.İlgili Vergi Dairesine müzekkere yazılarak tarafların karşılaştırmalı alış satış analiz formları istenilerek dosyamız arasına alınmıştır. Antalya Genel İcra Dairesi'nin .../... Esas sayılı takip dosyasının incelenmesinde; alacaklının davacı, borçlunun ise davalı olduğu, ... TL fatura bakiye alacağının ve ... TL işlemiş faiz alacaklarının tahsili talebi ile ilamsız icra takibi başlatıldığı, ödeme emrinin borçluya tebliğ edilip, davalı borçlu tarafından itiraz dilekçesi ile takibe itirazı nedeniyle takibin durdurulmasına karar verildiği, İİK'nun 67/1 maddesi gereği yasal 1 yıllık süre içerisinde itirazın iptali davalarının açıldığı anlaşılmıştır. Mahkememizce yapılan yargılama sırasında; Mahkememizce taraflara ticari defter ve belgelerini sunmamaları için süre verilmiş, davacı ticari defterlerini ibrazı üzerine mali müşavir bilirkişi aracılığı ile defterlerin incelenmesine karar verilmiştir. Davalı tarafça davaya cevap verilmediği gibi ticari defter ve belgeleri verilen kesin süre içerisinde sunulmamıştır. Bilirkişi .... tarihli raporunda özetle; "...Taraflar arasında ticari nitelikte mal ve hizmet ilişkisi bulunduğu, Davacı tarafından düzenlenen ... tarih ve ... numaralı e-faturanın toplam ... TL bedelli olduğu, bu bedelin ... TL’lik kısmının peşin olarak tahsil edildiği ve bakiye ... TL alacağın bulunduğu, Söz konusu faturanın hem davacı hem de davalı tarafından .../... dönemi GİB Karşılaştırmalı Alış Satış Analizlerine esas bildirimlerinde KDV hariç ... TL tutar üzerinden karşılıklı olarak beyan edildiği ve bu durumun ticari işlemin taraflarca kabul edildiğini ortaya koyduğu, Davacı ticari defterlerinin usulüne uygun tutulduğu ve delil niteliği taşıdığı, davalı tarafça ise ticari defter ibraz edilmediği, Davacı defter kayıtlarına göre; .... TL peşinat tahsil edildiği, ... TL tutarındaki faturanın kaydedildiği ve bakiye ... TL alacağın ... alıcılar hesabında izlendiği, Söz konusu alacağın icra takip tarihi itibariyle tahsil edilmediği, Davalı tarafından borcun ödendiğine ilişkin herhangi bir belge sunulmadığı, Bu itibarla; icra takip tarihi itibariyle davacının davalıdan ... TL asıl alacak ve ... TL işlemiş faiz olmak üzere toplam ... TL alacaklı olduğu, ... icra takip tarihi itibariyle talebi de dikkate alınarak adi kanuni faiz (%24) ve fer’ileri ile birlikte tahsilinin mali açıdan yerinde olduğu..." hususlarında görüş bildirdiği anlaşılmıştır. Fatura tek başına bir sözleşme olmayıp akdin ifasını gösteren bir belge niteliğindedir. Faturaya dayalı bir borcun varlığı öncelikle temel borç ilişkisinin varlığına bağlıdır. Faturayı tanzim eden ve tanzim alan arasında böyle bir borç ilişkisinin bulunmadığı hallerde faturanın hukuki sonuç doğurması da söz konusu olmayacaktır.TTK'nın 21/2.maddesine göre, bir faturayı alan kişi aldığı tarihten itibaren sekiz gün içinde fatura içeriği hakkında itirazda bulunmamışsa bu içeriği kabul etmiş sayılır (Yargıtay 19.Hukuk Dairesinin 03/03/2016 tarih ve 2015/18039 Esas, 2016/3759 Karar sayılı kararı).Kural olarak sözleşmeye konu mal veya hizmeti sözleşmeye uygun olarak yapıp teslim ettiğini ispat külfeti davacıya aittir.Ticari davalarda yani iki tarafın tacir olduğu ve dava konusunun ticari işletmeleri ile ilgili olduğu davalarda ticari defterler ile sözleşme ilişkisinin veya alacak miktarının ispatı mümkündür. Ticari defterler kesin delillerdendir. Yasa'da delil vasfı taşıdığı takdirde aksinin yazılı veya kesin delillerle ispatı gerektiği düzenlenmiş olduğundan, yasanın ticari defterleri kesin delil olarak düzenlediği açıkça anlaşılmaktadır.6100 sayılı HMK'nın 222. Maddesi "(1) Mahkeme, ticari davalarda tarafların ticari defterlerinin ibrazına kendiliğinden veya taraflardan birinin talebi üzerine karar verebilir.(2) Ticari defterlerin, ticari davalarda delil olarak kabul edilebilmesi için, kanuna göre eksiksiz ve usulüne uygun olarak tutulmuş, açılış ve kapanış onayları yaptırılmış ve defter kayıtlarının birbirini doğrulamış olması şarttır.(3) İkinci fıkrada belirtilen şartlara uygun olarak tutulan ticari defter kayıtlarının sahibi ve halefleri lehine delil olarak kabul edilebilmesi için, diğer tarafın aynı şartlara uygun olarak tutulmuş ticari defterlerindeki kayıtların bunlara aykırı olmaması veya diğer tarafın ticari defterlerini ibraz etmemesi yahut defter kayıtlarının aksinin senet veya diğer kesin delillerle ispatlanmamış olması gerekir. (Ek cümle:22/7/2020-7251/23 md.) Diğer tarafın ikinci fıkrada yazılan şartlara uygun olarak tutulan ticari defterlerinin, ilgili hususta hiçbir kayıt içermemesi hâlinde ticari defterler, sahibi lehine delil olarak kullanılamaz. Bu şartlara uygun olarak tutulan defterlerdeki sahibi lehine ve aleyhine olan kayıtlar birbirinden ayrılamaz.(4) Açılış veya kapanış onayları bulunmayan ve içerdiği kayıtlar birbirini doğrulamayan ticari defter kayıtları, sahibi aleyhine delil olur. (5) Taraflardan biri tacir olmasa dahi, tacir olan diğer tarafın ticari defterlerindeki kayıtları kabul edeceğini belirtir; ancak, karşı taraf defterlerini ibrazdan kaçınırsa, ibrazı talep eden taraf iddiasını ispat etmiş sayılır." şeklindedir.Yukarıda yapılan açıklamalardan sonra tüm dosya kapsamı değerlendirildiğinde; Davacı tarafından davalıyla aralarındaki faturadan kaynaklı bakiye alacağa dair takip başlatıldığı, icra takibinin ise asıl alacak olarak ... TL fatura bakiye alacağının ve ... TL işlemiş faiz olarak başlatıldığı ve bu tutarın ödenmediğinin iddia edildiği anlaşılmıştır. Davacı tarafından faturaya dayalı takip başlatıldığı, mahkememizce alınan bilirkişi raporu doğrultusunda dava konusu faturaların davacının defterlerinde kayıtlı olduğu ve davalının ilgili faturaya ilişkin ödeme yapmadığı, faturanın davacı defter kayıtlarında yer aldığı, davacının davalıdan ... TL alacaklı olduğunun tespit edildiği anlaşılmaktadır. Ticari defterlerini sunmak üzere, duruşmada hazır bulunan davacıya tefhim ile duruşmada hazır olmayan davalıya ise çıkartılan tebligat ile defter ve belgeleri ibraz etmemenin yasal sonuçları, yani usulüne uygun tutulduğu takdirde karşı tarafın ticari defter ve kayıtlarına göre karar verileceği ihtar edilmiştir. Davalı tarafça ticari defterler süresinde ya da yargılamayı sürüncemeye bırakmayacak şekilde süresinden sonra sunulmamıştır. Davalı tarafça kesin sürede ticari defterlerin sunulmaması sebebiyle, davacı tarafın ticari defter kayıtları esas alınmış ve davacı tarafından fatura konusu satımın gerçekleştirildiği ve bedelinin ödenmediği kanaatine varılarak davalı taraftan ... TL alacağı bulunduğu başlatılan takibe yapılan itirazın bu miktar üzerinden iptaline karar vermek gerekmiştir. Davacı tarafın talep ettiği icra inkar tazminatı yönünden yapılan değerlendirmede: Yargıtay 19. Hukuk Dairesi'nin 20.06.2016 tarih 2016/2941 esas, 2016/10949 karar sayılı ilamında, "Dava konusu icra takibine konu alacak faturaya dayanmaktadır. Dolayısıyla alacak likit, bir başka deyişle bilinebilir, belirlenebilir bir alacaktır. Mahkemece bu husus gözetilerek davacı yararına İİK.nun 67/2 maddesi uyarınca icra inkar tazminatına hükmedilmesi gerektiği..." şeklinde belirtildiği üzere, hükmolunan alacağın %20'si oranında davacının inkar tazminatı talebinin kabulüne karar vermek gerekmiştir. Tüm bu nedenlerle aşağıdaki gibi hüküm kurulmuştur. Davacı tarafın talep ettiği işlemiş faiz yönünden yapılan değerlendirmede; bu konuda yapılacak değerlendirme temerrüt halinin gerçekleşip gerçekleşmediği noktasında toplanmakta olup, hukuki değerlendirme olduğundan ayrıca bilirkişi raporu alınmamıştır. 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu 117. (mülga 818 sayılı BK'nın 101/I. md.) maddesine göre sözleşme ilişkisinden kaynaklanan alacaklara temerrüt faizi yürütülebilmesi için alacağın muaccel olması yeterli olmayıp, borçlunun ihtarla temerrüde düşürülmesi gerekir. Ya da aynı maddenin ikinci bendi uyarınca taraflarca ödeme tarihinin kesin olarak belirlenmesi gerekir.Dosyada yapılan incelemede, faturada asıl alacak için ödeme tarihinin ... olarak belirtildiği görülmüştür. Ödeme tarihinin ... olarak belirtilmesi nedeniyle temerrüt olgusunun oluştuğu ve bu tarihten takip tarihine kadar, adi kanuni faiz talep edildiği gözetilerek işlemiş faiz tutar karşılığının ... TL olduğu bilirkişi raporu ile tespit edilmiş olup; mahkememizce de, açıklanan gerekçe ile faturada açıkça vade tarihinin belirtilmesi ve temerrüt olgusunun gerçekleşmesi nedeniyle işlemiş faiz talebinin de kabulüne dair aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur. HÜKÜM: Ayrıntıları yukarıda açıklandığı üzere; DAVANIN KABULÜ İLE;1-Antalya Genel İcra Dairesi'nin .../... sayılı dosyasıyla başlatılan takibe yapılan itirazın ... TL asıl alacak ve ... TL işlemiş faiz olmak üzere toplam ... TL yönünden İPTALİ ile, takibin bu miktar yönünden DEVAMINA,2-Alacak likit kabul edildiğinden kabul edilen kısım üzerinden %20 oranında hesap edilen ... TL icra inkar tazminatının davalıdan alınarak davacıya verilmesine, 3-Harçlar kanunu uyarınca alınması gereken ... TL harçtan peşin olarak alınan ... TL harcın mahsubu ile bakiye ... TL harcın davalıdan tahsili ile HAZİNEYE GELİR KAYDINA, 4-Davacı kendisini vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre hesap edilen ... TL vekalet ücretinin davalıdan tahsili ile davacıya VERİLMESİNE, 5-6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu 18/13 ve Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği 26/2. Maddeleri, 6100 sayılı HMK 297/1-ç, 326.maddeleri uyarınca, arabuluculuk faaliyeti sonunda tarafların anlaşamamaları halinde iki saatlik ücret tutarı tarifenin birinci kısmına göre ileride haksız çıkan taraftan tahsil olunmak üzere Adalet Bakanlığı bütçesinden ödeneceği öngörüldüğünden; ... TL arabuluculuk ücretinin davalıdan tahsili ile HAZİNEYE GELİR KAYDINA,6-Davacı tarafından yapılan posta, müzekkere ve bilirkişi gideri olmak üzere toplam ... TL yargılama giderinin davalıdan tahsili ile davacıya VERİLMESİNE,7-Davacı tarafından yapılan ... TL dava ilk masrafının davalıdan tahsili ile davacıya VERİLMESİNE, 8-Artan ve kullanılmayan gider avansının karar kesinleştiğinde yatıran tarafa İADESİNE,Dair davacı vekilinin yüzüne karşı, gerekçeli kararın tebliğ tarihinden itibaren 2 haftalık yasal süresi içerisinde Antalya Bölge Adliye Mahkemesi nezdinde istinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı. 01/07/2026 Katip ... ¸E- İmzalı Hakim ... ¸E- İmzalı