Danıştay, kayıt dışı akaryakıt alım satımı ve sahte fatura kaynaklı KDV tarhiyatı ile tekerrürlü vergi ziyaı cezasına ilişkin temyiz istemini reddetti.
Özet: Bir şirkete, kayıt dışı akaryakıt alım satımı yaparak kazancını beyan dışı bırakması ve sahte faturalarla indirim talebinde bulunması nedeniyle resen KDV tarhiyatı ile tekerrür hükümleri gereği artırılmış vergi ziyaı cezası kesilmesi üzerine açılan davada, ilk derece mahkemesi tarhiyatı kısmen azaltıp tekerrür kaynaklı vergi ziyaı cezasını kaldırırken, bölge idare mahkemesi bu kararı hukuka uygun bularak istinaf başvurularını reddetmiş; son olarak yüksek mahkeme de vergi dairesinin temyiz başvurusunu reddederek bölge idare mahkemesinin kararını onamış ve ihtilaflı vergi ve ceza işlemlerinin vergi mükellefi lehine sonuçlandığını tescil etmiştir.
Danıştay 3. Daire Başkanlığı         2025/557 E.  ,  2025/2064 K.
"İçtihat Metni"

T.C.

D A N I Ş T A Y
ÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2025/557
Karar No : 2025/2064
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : ... Vergi Dairesi Müdürlüğü/...
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVACI) : ... Transport ve Petrol Ürünleri Sanayi Limited Şirketi
VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU: ... Vergi Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararına yöneltilen istinaf başvurularına ilişkin ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının aleyhe olan hüküm fıkrasının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı adına, kayıt dışı akaryakıt alım satımı yapmak suretiyle kazancını kayıt ve beyan dışı bıraktığı ve alımlarının bir kısmını sahte faturalarla belgelendirdiğinden bahisle sözü edilen faturalara konu indirimlerin reddi suretiyle önceki yıldan devreden indirilebilecek katma değer vergisi tutarının azaltıldığı da gözetilerek yeniden oluşturulan beyan tablosuna göre 2019 yılının Eylül ve Kasım dönemleri için re'sen salınan katma değer vergisi ile tekerrür hükümleri gereğince artırılarak kesilen bir ve üç kat vergi ziyaı cezalı katma değer vergisinin kaldırılması istemine ilişkindir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: Dava konusu tarhiyatın, önceki yıllardan devreden indirilebilecek katma değer vergisi yönünden bağlı olduğu 2017 Temmuz, Eylül ve Ekim dönemleri için yapılan katma değer vergisi tarhiyatının Mahkemelerinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararıyla azaltıldığı, öte yandan, cezalı verginin 2018 yılında sahte fatura kullanılmasından kaynaklanan kısmında hukuka aykırılık görülmediği, 2018 yılının Ocak dönemine ait olup 2019 yılı içerisinde kesinleşen vergi ziyaı cezasının tekerrüre esas alınamayacağı gerekçesiyle tarhiyat azaltılmış, vergi ziyaı cezasının tekerrüre isabet eden kısmı ise kaldırılmıştır.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: İstinaf başvurularının, usul ve hukuka uygun olduğu sonucuna varılan Vergi Mahkemesi kararının kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği gerekçesiyle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı adına yapılan tarhiyatta ve kesilen özel usulsüzlük cezasında hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek kararın aleyhe olan hüküm fıkrasının bozulması istenilmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'ÜN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Üçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen hüküm fıkrası usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri sözü edilen hüküm fıkrasının bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Temyiz isteminin reddine,
2. Vergi Dava Dairesi kararının temyize konu hüküm fıkrasının ONANMASINA,
3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, kararın taraflara tebliğini ve bir örneğinin de ilgili Vergi Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın kararı veren ilk derece mahkemesine gönderilmesine, 22/04/2025 tarihinde oyçokluğuyla kesin olarak karar verildi.
(X)-KARŞI OY:
Danıştay Üçüncü Dairenin, UYAP'ta yer alan, 22/04/2025 tarih ve E:2025/556, K:2025/2063 sayılı kararının "X-KARŞI OY"unda belirtilen hukuksal nedenler ve gerekçe uyarınca, Daire kararına katılmıyorum.